Mooie foto’s zeggen nog niet alles!

Internet is een snel en visueel medium en er staan veel huizen te koop.  Vandaar ook dat ik altijd hamer op die ‘aantrekkelijke’ foto’s van jouw huis voor de verkoop. Als kijkers op internet niet binnen een paar secondes ervan overtuigd zijn dat jouw huis de moeite waard is om verder te bekijken, dan zijn ze zo weg. Dan klikken ze door naar een ander huis.

Kopers hebben weinig tijd. Er staan ontzettend veel huizen te koop. Dus je moet snel de interesse van kijkers grijpen en vasthouden. Ik ga ervan uit dat je hele mooie foto’s van je huis hebt, dat is toch tegenwoordig echt een vereiste. Mocht je plannen hebben om je huis binnenkort te verkopen steek daar dan in ieder geval tijd en energie in. Maar ik adviseer je ook om aandacht te besteden aan een aantrekkelijke plattegrond.

Na foto’s klikken de meeste kijkers op internet door naar jouw plattegrond. Want mooie foto’s zeggen nog niet alles. Op foto’s kunnen kopers niet precies zien hoe groot jouw woonkamer is. Hoe de ligging van je keuken is. Op welke verdieping de toiletten in jouw huis zich bevinden. Of waar alle slaapkamers in jouw huis liggen.

raamdecoratie trends

Een duidelijke plattegrond van iedere verdieping in je huis geeft wel inzicht in de grootte van jouw huis. Dat is geen zwart-wit kopie van de bouwtekening. Of een schets uit de nieuwbouwbrochure. Met behulp van het online ontwerpprogramma Floorplanner kun je mooie plattegronden laten maken. Dat is een kleine investering die je veel oplevert. Wellicht dat je zelf handig bent met dit tekenprogramma.

Mijn tips voor een heldere plattegrond:

  1. Benoem iedere ruimte in je huis, zodat kijkers een idee van de mogelijkheden krijgen.
  2. Geef bij iedere ruimte de hoofdafmetingen aan, zodat kijkers zien hoe groot iedere kamer is.
  3. Teken in de keuken en badkamer de belangrijkste elementen, zoals kookplaat, spoelbak, wastafel, douche, etc.
  4. Zet de belangrijkste technische aansluitingen op de plattegrond, zoals de cv, wasmachine-aansluiting, meterkast, etc.

Een duidelijke plattegrond plus aantrekkelijke foto’s van je huis zijn naar mijn idee de belangrijkste elementen van je online presentatie. Als potentiële kopers na het bekijken van deze 2 onderdelen nog steeds geïnteresseerd zijn in je huis, zullen ze hoogst waarschijnlijk ook de rest van je presentatie bekijken en de verkooptekst lezen. Daarna maken ze hopelijk heel snel een afspraak voor een bezichtiging!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20