Thuis sporten? Weerstand opbouwen!

Kijk, je moet het wel een beetje leuk maken. Dat sporten. In beweging zijn is goed voor de mens, dat weet iedereen onderhand wel. Het gaat erom iets te kiezen waar je blij van wordt. Het maakt dan ook echt niet uit of je graag oefeningen op de fitnessmat doet of je liever buiten een rondje gaat hardlopen. Zolang je maar actief blijft. En dat kan ook met onkruid wieden in de tuin of volle emmers sjouwen om ramen te zemen. Die activiteiten tellen net zo goed mee voor je benodigde portie dagelijkse beweging.

Niet iedereen heeft per slot van rekening ruimte om een halterbank in huis neer te zetten. Toch is het goed om eens stil te staan bij hoeveel jij beweegt op een dag. Veel mensen vinden de stappenteller een overdreven gadget en denken dat ze met het heen en weer lopen in huis en met het lopend halen van boodschappen aan de 10.000 stappen komen. Niets is echter minder waar. Met een ‘normaal’ dagje thuis waarin je de gangbare activiteiten doet zoals de kinderen ophalen van school, de krant brengen naar de buren en 10x de trap op en af vanwege de was, haal je krap de helft van het aantal benodigde stappen. Je moet er dan ook echt over nadenken hoe je de rest van je tijd actief kunt zijn, wil je gezond door het leven gaan.

Goedkoop gymen

Zo’n thuisgym inrichten is dus eigenlijk zo gek nog niet. Hierbij enkele ideetjes die helemaal niet zo duur zijn, maar die je wel in beweging krijgen:

  • Haal een hoepel in huis om af en toe de heupen te laten wiegen.
  • Ga een minuut springtouwen (geloof me, dat is serieus lang).
  • Ga eens planken. Het wereldrecord planken ligt voor vrouwen op dik 4 uur en voor mannen zelfs op het dubbele. Ik raad je niet aan om meteen te proberen om dat record te verbreken, maar tijd om een minuutje of 5 verschillende plankoefeningen doen, moet je wel hebben op een dag toch?
  • De wall sit is ook zo’n oefening die gratis is. Gewoon tijdens het tandenpoetsen in de badkamer twee minuten lang je bovenbenen trainen door tegen een muur te gaan zitten. Het combineren van activiteiten is de sleutel!
  • Je kunt de dagelijkse dingen die je doet intensiever maken door je gewoonte aan te passen: neem een fles water mee als je gaat wandelen. Door het extra gewicht, verbrandt je extra calorieën. Of spreek met jezelf af dat je àltijd de trap neemt in plaats van de lift of de roltrap. Een afspraak met jezelf verbreek je niet zo snel, hoop ik.

Serieuzer aan de slag voor betere resultaten

Als je toch wat professionelere oefeningen wilt doen en meer zichtbare resultaten wilt halen, is het aanschaffen van apparatuur altijd een goed idee. Wil je roeien, jezelf optrekken, je armspieren verstevigen, of een sixpack creëren? Er zijn diverse soorten apparaten te verkrijgen die zich focussen op een bepaalde spiergroep of waarmee je oefeningen samen kunt voegen. Wat goed is voor jou, hangt niet alleen af van de resultaten die je wenst, maar ook van je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het bijvoorbeeld belangrijk om de focus te leggen op spierbehoud.

gezonde voeding tijdens thuis sporten

Het belang van goede voeding

Het kan niet anders dan dat we het ook even over voeding moeten hebben. ‘Abs are made in the kitchen’ is vast een uitspraak die je al meerdere keren hebt gehoord. Toch wordt dit nog altijd onderschat. Je kunt jezelf helemaal suf trainen, maar een bierbuik krijg je er niet mee weg. Je moet dan echt je eet-en drinkgewoonten aanpakken. En dat vaagt een behoorlijke discipline. Of dat is wat je wilt, bepaal je helemaal zelf. Mij lijkt het al mooi als je lekkerder in je vel gaat zitten en je jezelf realiseert dat je je beter voelt door meer oefeningen te doen.  Een groter uithoudingsvermogen, een betere huid, je zelfs beter kunnen concentreren. Dat soort dingen.

Wat is onmisbaar voor thuis sporten

Om tot die resultaten te komen, moet je wel wat in huis hebben. De belangrijkste zaken zetten we op een rijtje:

  • Discipline: iedereen heeft van die ‘ik-heb-geen-zin-momenten.
  • Doorzettingsvermogen: ‘de aanhouder wint’, is niet voor niks bedacht.
  • Zelfkennis: ken je eigen valkuilen en weet hoe je ermee om kunt gaan.
  • Kennis: weten hoe een lichaam werkt, draagt bij aan weten hoe je kunt sporten.
  • Apparatuur: of het nu een springtouw is, een hoelahoep, crosstrainers, een trampoline, een hometrainer of wat dan ook. Kies wat jij wilt!

Enne… leer van spierpijn te houden 😉

Standaard afbeelding
Diane Van Beek
Diane van Beek is al jarenlang actief in de vastgoedbranche als taxateur en HuizenVerkoopExpert. Daarnaast schrijft zij met veel plezier blogs over alles wat met wonen te maken heeft.
Artikelen: 116