Huizenmarkt verandert: makelaars zetten massaal in op online marketing

Ook in de wereld van makelaars heeft online marketing zijn intrede gedaan. Hoewel makelaarskantoren goed inspelen op moderne technologieën zoals fotografie en filmografie achtten makelaars hun online vindbaarheid niet belangrijk genoeg en dachten zij dat enkel een mooie website voldoende was. Langzamerhand dringt het besef door dat websiteoptimalisatie een voorsprong op de concurrentie geeft. Een professionele website die online slecht vindbaar is, daar heb je niet veel aan. Een internet marketingbureau zoals HV Media kan daar verandering in brengen. Met een dominante positie op de eerste pagina van Google kan elk makelaarskantoor heel wat meer nieuwe klanten verwelkomen. De weg naar internet marketing bureaus wordt dan ook massaal gevonden en bewandeld door makelaars en daar kan Henri van HV Media ook over meepraten.

Juiste zoekwoorden

“Het doel van online marketing is eigenlijk om organisch goed gevonden te worden door bezoekers die ook daadwerkelijk bij je potentiële kopers en klanten doelgroep horen. Als je dat goed wilt doen, dan is er tijd en de expertise van een online marketing bureau voor nodig” zegt Henri. “De basis van online marketing is het unique selling point van jouw bedrijf te benadrukken. Benadruk deze punten met genoeg zoekwoorden op je website zodat jouw doelgroep jou kan vinden en bereiken.”

“Als iemand een makelaar nodig heeft dan zal hij gaan zoeken of er een makelaar in de buurt is. Daarom is lokale SEO zo belangrijk”, vertelt Henri. “In de basis werkt lokale SEO hetzelfde als de reguliere zoekmachine optimalisatie. Om bovenaan in Google te staan moet je kwaliteit bieden. Het opbouwen van een goede naamsbekendheid is daarvoor heel belangrijk. Voor lokale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf belangrijk. Dit is namelijk de bron voor veel bedrijfsinformatie die Google ophaalt zoals openingstijden en adres.”

Bedrijfspagina bij Google

Een eerste tip om je online vindbaar te maken is daarom ook het zo uitgebreid mogelijk invullen van je bedrijfspagina bij Google, die dus Google Mijn Bedrijf heet. Zo gaat Google jou zien als een betrouwbaar bedrijf. Uitgebreide en regelmatig geüpdate openingstijden, adreswijzigingen, reviews en foto’s helpen hier zeker bij. Heb jij je bedrijf nog niet geclaimd? Ook dat is zeer belangrijk voor Google.

“Maar liefst 97% van de gebruikers van Google zoekt naar lokale bedrijven, bleek uit onderzoek van Google zelf. Dit geldt voor allerlei bedrijven, maar ook zeker voor makelaars, die natuurlijk redelijk plaatsgebonden zijn. Door jouw makelaarsbedrijf extra op te laten vallen door middel van lokale zoekwoorden in combinatie met jullie unieke eigenschappen is het voor Google duidelijk wat je het werkgebied van jouw bedrijf is, waardoor zij jouw website hoog in de zoekresultaten zullen plaatsen”, aldus de SEO specialist. “Voor marketingkantoren met een bepaald werkgebied is lokale SEO optimalisatie ook een optimale online marketing aanpak.”

Verhitte huizenmarkt

De verhitte huizenmarkt in combinatie met de Corona pandemie en lockdowns zijn voor makelaars een eye-opener geweest. Ook al werd hun sector niet zo hard getroffen in de lockdowns als bijvoorbeeld de horeca, toch werd er massaal ingezet op online marketing. Ook waren er veel online rondleidingen en andere manieren van online communicatie nodig om het veilig en volgens de regels te blijven doen. Daarom is de hoge inzet op online marketing logisch en verstandig, vindt Henri. “Ook voor makelaarskantoren geldt dat zij zonder cliënten geen omzet hebben.

Potentiële cliënten gaan steeds meer online zoeken naar een vertrouwen wekkend makelaarskantoor, zeker in gebieden die ze niet kennen is je online presentatie en vindbaarheid dus een eerste vorm van contact. Er is dus alle reden om ervoor te zorgen dat je als makelaarskantoor hoog in Google staat. Een online marketing bureau is dan onmisbaar om ervoor te zorgen dat jouw kantoor gevonden wordt en dat de unique selling points ervoor zorgen dat website bezoekers ook daadwerkelijk gebruik gaan maken van je diensten. Een makelaarskantoor moet zich vooral bezig houden met de huizen en de kopers of huurders, dan zorgen wij wel voor het online gebeuren”, lacht Henri. Als wij jou door middel van een onderzoek en plan van aanpak kunnen helpen bij het ontdekken en vervolgens uitdragen van die punten dan zijn wij gelukkig. Zeker als we resultaat zien, natuurlijk.”

Interessant om te lezen:
Rust bewaren in je zoektocht naar een huis
Bezwaar maken tegen de WOZ waarde vaak zinvol

Ronald Barends
Ronald Barends

Ik ben Ronald Barends, directeur en eigenaar van Huislijn.nl, een platform dat maandelijks door 800.000 woningzoekenden wordt bezocht. Dankzij de samenwerking met vele makelaars bieden we een actueel en overzichtelijk aanbod van koop-, nieuwbouw- en huurwoningen, waarmee Huislijn.nl een waardevolle bron is voor zowel makelaars als huizenzoekers. Naast mijn werk bij Huislijn.nl geef ik graag advies over het kopen en verkopen van een woning. Ook vind ik het leuk om af en toe wooninspiratie te delen en mensen te helpen bij het vormgeven van hun ideale woonomgeving. Mijn brede interesse in alles rondom wonen – van interieurtrends tot duurzame oplossingen – maakt me een veelzijdige partner voor iedereen met een passie voor wonen.

Artikelen: 292