Dingen die je nodig hebt om goed te kunnen slapen

Slapen is erg belangrijk voor je gezondheid. Tijdens je slaap herstelt je lichaam en je hersenen zich van de indrukken van de vorige dag. De volgende dag word je zo weer uitgerust wakker. Soms is het moeilijk om in slaap te vallen. Dat kan meerdere redenen hebben. Wat heb je nodig om verzekert te zijn van een goede nachtrust?

Een goed matras

Een van de essentiële dingen die je nodig hebt om goed te kunnen slapen is een goed matras. Wat een goed matras is, is voor iedereen verschillend. Merk je dat je niet uitgerust wakker wordt, niet comfortabel ligt of dat je opstaat met rugpijn dan kan het zijn dat je matras aan vervanging toe is. Hier vind je een overzicht van de beste matrassen op de markt op dit moment. Het is belangrijk om een nieuw matras altijd eerst uit te proberen. Bij veel leveranciers kun je een matras eerst uitproberen om te kijken of je er goed op kunt slapen. 

Een vast ritme aanhouden

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om een vast ritme aan te houden. Ga iedere dag op een vaste tijd naar bed en sta op dezelfde tijd weer op. Doe dit ook als je een nacht minder goed hebt kunnen slapen. De verleiding is dan groot om langer in bed te blijven liggen. Doe dit niet, maar blijf het ritme aanhouden. 

Zorg voor voldoende frisse lucht

open raam ventileren

Doe overdag het raam open zodat er voldoende frisse lucht naar binnen komt. Als het buiten niet te koud is laat dan ‘s nachts ook het raam open staan. Zorg ervoor dat de slaapkamer ongeveer 18 graden is als je gaat slapen. 

Gebruik een apparaten met een scherm 

Als je goed wilt slapen is het belangrijk om een paar uur voordat je gaat slapen geen tv te kijken of je telefoon te gebruiken. Het blauwe licht kan ervoor zorgen dat je wakker blijft. Beter is het om voordat je gaat slapen een boek te lezen. 

Eet niet teveel

Eet je een grote maaltijd vlak voordat je gaat slapen, dan blijft je lichaam actief omdat het je eten moet verteren. In slaap vallen gaat dan vaak moeilijker. Eet dus liever niets vlak voordat je gaat slapen of kies voor een kleine snack. 

Genoeg bewegen

Beweging is erg belangrijk om goed te kunnen slapen. Beweeg je genoeg dan word je vanzelf moe en is het makkelijker om te slapen. Ga niet sporten vlak voordat je gaat slapen, hier word je juist wakker van. Kies liever voor een flinke wandeling na het eten. 

Beperk cafeïne-houdende dranken 

Drink geen producten met opwekkende middelen met cafeïne zoals koffie of thee. Ook suiker en frisdrank met veel suiker kunnen ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. Sigaretten en andere producten met nicotine hebben ook een slechte invloed op je nachtrust.

Schrijf je gedachten op

Kun je moeilijk in slaap komen omdat je hoofd vol zit? Schrijf je gedachten dan op. Pak een papiertje en een pen en schrijf op waar je aan denkt. Deze tip werkt ook goed als er steeds dingen door je hoofd spelen die je niet mag vergeten. Door het op te schrijven kun je het daarna loslaten. Het staat immers op papier.

Veel gelezen:
Hoe kun je je huis verduurzamen?

Julia Van der Klavers
Julia Van der Klavers
Artikelen: 64