Schimmel in huurhuis? Zo ga je er als verhuurder mee om

Het is zo ver: je huurder dient een klacht in over schimmel in zijn of haar huurhuis. Wat nu? Vaak wordt gedacht dat de verhuurder dit moet oplossen, maar dit is niet per definitie het geval. Hoe ga je als woningbouw of verhuurder om met schimmel in huis, en wie is verantwoordelijk? Alle do’s en don’ts voor verhuurders lees je hier.

Waarom is schimmel in huis een probleem?

De eerste vraag die opkomt is misschien wel of er überhaupt iets aan de schimmel gedaan moet worden. Schimmel in huis is niet fraai om te zien, maar kan het ook echt kwaad? Helaas wel. Schimmel tast de gezondheid van de huurders aan. Dit kan zich uiten in de vorm van allerlei gezondheidsklachten, van benauwdheid tot hoofdpijn en huiduitslag of zelfs allergieën.

Naast fysieke klachten, heeft schimmel in de woning ook impact op het woonplezier van bewoners. Dit leidt tot ontevreden huurders, die hun onvrede in hun netwerk uiten. Een negatief beeld van je woningbouwvereniging of van jou als verhuurder is al snel een feit.

Op den duur zullen ontevreden huurders sneller verhuizen óf misschien wel huurverlaging op de kale huur aanvragen. Die huurverlaging kan oplopen tot wel 70%. Bij ernstige schimmelproblemen kan de huurder bovendien per direct het huurcontract opzeggen, waardoor de verhuurder onmiddellijk inkomsten misloopt. Een beschimmeld huurhuis snel opnieuw verhuren is daarnaast niet makkelijk.

Gaat het echt helemaal mis? Dan kan de bewoner bij schimmel in huis zelfs naar de rechter stappen of de huurcommissie inschakelen. In het ergste geval schakelt de huurder ook de media in en krijgt je woningcorporatie een algeheel slechte reputatie, wat het vinden van nieuwe huurders nog verder bemoeilijkt.

Maar wie is er verantwoordelijk?

Dat is allemaal (niet) leuk en (on)aardig, maar allereerst is de vraag natuurlijk wie de verantwoordelijke is voor de schimmel in huis. De woningbouw is namelijk niet in álle gevallen de aangewezen partij om de schimmel te bestrijden. Allereerst moet de verhuurder überhaupt wel door de huurder op de hoogte zijn gesteld van de schimmel. Heeft de bewoner daar niets over gemeld, dan kan de verhuurder natuurlijk niet aansprakelijk zijn voor de oplossing van het probleem.

Als de oorzaak van de schimmel bij de bewoner zelf ligt, dan hoeft de woningcorporatie er niets aan te doen. De bewijslast daarvan ligt overigens wel bij de woningbouw. Die hoort te bewijzen dat de huurder de schuldige is, en dat de schimmel dus niét ligt aan de staat van het gebouw en bouw- of constructiefouten. Om zo snel mogelijk te achterhalen wat de oorzaak van de schimmelvorming is, kan een professional worden ingehuurd. Strooming is een onafhankelijke expert en kan binnen no time bepalen waar de schimmel vandaan komt en om welke variant het gaat.

huurappartement

De schuld ligt bij de huurder, hoe verder?

Bepaalt de professional dat de huurder aansprakelijk is voor de schimmel? Strooming stelt in dat geval voor de woningcorporatie een juridisch document op waaruit dit blijkt. Als de bewoner zelf verantwoordelijk is, dan moet hij of zij ook zelf de schimmel in huis oplossen en voor de kosten opdraaien. Is de huurder het er niet mee eens?

Dan heeft hij of zij nu de bewijslast om eventueel aan te tonen dat het probleem niet door diens gedrag is veroorzaakt. Het kan zo zijn dat er geen duidelijke schuldige aangewezen kan worden. Ga in gesprek met de bewoner(s) en leg elke vorm van communicatie vast, zodat alles netjes kan worden nagetrokken in het geval van onenigheid of een rechtszaak.

De verhuurder blijkt verantwoordelijk, wat nu?

Blijkt de woningbouw toch echt de verantwoordelijke? Dan moet je als verhuurder ook met de oplossing komen. Je kunt het beste zo snel mogelijk in actie komen, zodat de gevolgen beperkt blijven. Schakel opnieuw een expert in om de schimmel in huis snel en effectief te laten verwijderen. Ga daarnaast in gesprek met de huurder om te kijken hoe de schimmelvorming in de toekomst vermeden kan worden, bijvoorbeeld met voldoende ventilatie.

Ronald Barends
Ronald Barends

Ik ben Ronald Barends, directeur en eigenaar van Huislijn.nl, een platform dat maandelijks door 800.000 woningzoekenden wordt bezocht. Dankzij de samenwerking met vele makelaars bieden we een actueel en overzichtelijk aanbod van koop-, nieuwbouw- en huurwoningen, waarmee Huislijn.nl een waardevolle bron is voor zowel makelaars als huizenzoekers. Naast mijn werk bij Huislijn.nl geef ik graag advies over het kopen en verkopen van een woning. Ook vind ik het leuk om af en toe wooninspiratie te delen en mensen te helpen bij het vormgeven van hun ideale woonomgeving. Mijn brede interesse in alles rondom wonen – van interieurtrends tot duurzame oplossingen – maakt me een veelzijdige partner voor iedereen met een passie voor wonen.

Artikelen: 292