Maak van uw open huis echt een social event

Twee keer per jaar, duizenden woningen en een hoop trompetgeschal. Het is weer tijd voor de Nationale Open Huizen route. Als je wilt maak je er als woningzoeker gewoon een heerlijk dagje uit van. Met gratis koffie, het bekende warme appelgebak (want dan ruikt de woning zo lekker gezellig) en voor in de middag misschien wel een wijntje met borrelhapje. Kortom, de Nationale Open Huizen route is een feest voor de woningzoeker.

Maar wat schiet u er als verkoper mee op? Hoe zorgt u er voor dat u niet blijft zitten met 5 liter koffie, een hele appeltaart en een doosje van die heerlijke Italiaanse witte wijn? Of erger nog, een onverkochte woning. Wat veel huizenverkopers vergeten is dat deelnemen aan een open huizen dag meer is  dan alleen de deur open zetten en een poster voor het raam hangen. U kunt zelf ook een steentje bijdragen. Uiteraard altijd in overleg met uw makelaar.

Begin bij de basis

De basis van een succesvol open huis is dat vooraf bij zoveel mogelijk mensen uw woning onder de aandacht wordt gebracht. Daarom wordt iedere open huizen dag vaak vooraf aangekondigd via verschillende media. En vooral ook op internet. Een vermelding van open huis bij uw woning op huislijn.nl is daarom de eerste stap. Daarnaast biedt uw makelaar u vaak ook een extra advertentie aan in een krant of magazine die zich speciaal op de open huizen richt. Deze media wordt vaak gezien door de latente zoekers.

Dat zijn de mensen die eigenlijk niet op zoek zijn en dus ook niet online gaan om actief te zoeken. Maar een krantje dat in de bus valt wordt door hen wel vaak even doorgebladerd. Een extra aankondiging in een gedrukte uiting kan dus zorgen voor extra aandacht voor het open huis van uw woning bij een doelgroep die u online niet bereikt.

open huis

Zorg voor likes en retweets

Maar naast de ‘standaard’ media kan een vooraankondiging van een open huis natuurlijk niet zonder een vermelding op de sociale platformen op Facebook en twitter. Daarbij zijn twee routes mogelijk. De eerste mogelijkheid is dat u zelf via uw eigen netwerk het open huis voor uw woning aankondigt. Maar daar is enige creativiteit wel bij gewenst. Een simpele ‘kom naar mijn open huis’ zal niet veel ‘likes’ opleveren. Verzin daarom een leuke of opvallende actie om op een grappige manier  uw open huis onder de aandacht te brengen: ‘Gratis taart!’ of ‘Win een weekendje weg voor de gouden lead’. Maar ook een grappige foto (moet wel relevant zijn) kan werken.

facebook

Doordat u op deze manier het bericht op Facebook of twitter plaatst, zijn de mensen in uw netwerk eerder geneigd om uw bericht te ‘liken’ en/of te retweeten. En daar gaat het om bij sociale media. U moet ervoor zorgen dat uw vrienden reageren op uw bericht. Op die manier bereikt u namelijk ook de mensen in het netwerk van uw vrienden. Dit zogenaamde olievlek-effect is wat de sociale media zo sterk maakt: het doorzenden van een bericht naar mensen in je eigen netwerk die het vervolgens naar hun netwerk doorzetten.

Bereik paar 1.000 mensen

Een simpel voorbeeld: stel, u heeft 30 vrienden op Facebook. Uw bericht wordt door 10 van uw vrienden ‘geliked’. Hierdoor wordt uw bericht in hun tijdslijn (=persoonlijke pagina) zichtbaar. Als 10 vrienden van uw vrienden dat zien, bereikt u direct al 100 mensen. Als zij het vervolgens ook ‘liken’ wordt het bij 100 mensen voor hun netwerk zichtbaar. Zo zit u al snel aan een paar duizend mensen die uw bericht over het open huis zien. U begrijpt al dat enige creativiteit wenselijk is om dit effect te krijgen.

De tweede mogelijkheid bij sociale media is dat u zelf advertentieruimte inkoopt. Ook hier is Facebook weer het meest relevante voorbeeld. U weet voor welk profiel uw woning het meest geschikt is: een gezin, tweeverdieners, starterswoning of juist een doorstroomwoning. Op basis van uw doelgroep maakt u zelf in de systemen van Facebook een advertentie aan en vervolgens geeft u aan bij wie uw advertentie getoond moet worden.

Tot slot bepaalt u het budget dat u wilt inzetten en u zet de advertentie live. Op dat moment wordt uw open huis advertentie getoond bij voor u volkomen wild vreemde personen, maar die wel voldoen aan het door u opgegeven profiel. Houd er wel rekening mee dat advertenties anders ‘ervaren’ worden door de bezoekers van Facebook dan berichten in een persoonlijke tijdslijn. Maar ook hier geldt dat uw advertentie wel moet opvallen.

Lees ook: Huis verkopen? Alles heeft z’n prijs…

Indien u voor deze tweede optie kiest krijgt u uitgebreide statistieken van Facebook over hoe vaak op uw advertentie is geklikt. Vanaf 50 euro kunt u al een advertentie plaatsen. Probeer het gewoon eens.

En tot slot: vergeet niet in uw advertentie een link naar uw woning op huislijn.nl te maken. Want als u eenmaal een geïnteresseerde aan de haak heeft weten te slaan, moet hij of zij wel meer informatie over de woning kunnen bekijken!

Rob Overduin
Rob Overduin

Rob Overduin schrijft regelmatig een column voor de nieuwsbrief van Huislijn.nl. Met zijn achtergrond als makelaar en sinds 2011 als Operationeel Manager van VastgoedPRO weet hij op een boeiende wijze zaken aan de kaak te stellen die belangrijk zijn voor consumenten die een woning gaan (ver)kopen of (ver)huren.
VastgoedPRO is een beroepsvereniging voor vastgoed professionals waaronder vooral makelaars en taxateurs. Bij de vereniging zijn circa 800 leden aangesloten die werkzaam zijn als makelaar, taxateur of adviseur op het gebied van vastgoed.

Artikelen: 38