Wooninspiratie, de laatste woontrends en tips over het kopen en verkopen van je huis!
Disruptie op de woningmarkt: wat betekent dit voor jou?
Dit is een advertorial van Makelaarsland.
Het is de realiteit van de 21e eeuw: bijna elke branche krijgt te maken met disruptie, oftewel marktverstoring. Ook de woningmarkt ontkomt hier niet aan. En dat is goed nieuws voor de consument. Zeker als je je huis wilt verkopen.
De moderne consument is veeleisend en houdt de touwtjes stevig in handen. Zo bepalen we zelf wel wanneer we onze favoriete series kijken of wanneer we luisteren naar het album waar we zo weg van zijn. We nemen geen genoegen meer met klantonvriendelijke taxichauffeurs die veel te veel geld in rekening brengen. Als een nieuw product, dienst of businessmodel net even beter aansluit op onze wensen en behoeften, kan het anno 2017 hard gaan. Disruptie is dan een feit.
Disruptie bestaat in verschillende vormen. Soms maakt nieuwe digitale technologie een proces makkelijker, sneller of goedkoper dan traditionele methoden. Soms geeft een innovatief idee een bedrijf in één klap een enorm concurrentievoordeel. En soms gaat het om een combinatie van diverse factoren. Maar vrijwel alle disruptie begint bij het besef dat een bepaald proces voor verbetering vatbaar is. Zo verliep het ook op de woningmarkt.
De online-revolutie
Bij disruptie en de woningmarkt denk je meteen aan huizensites zoals Huislijn, funda, etc.. Inmiddels is online op zoek gaan naar een nieuwe woning de standaard, maar zo’n 15 jaar geleden gingen we heel anders op huizenjacht. Je haalde bijvoorbeeld flyers bij de makelaar en koos uit dit beperkte aanbod een huis. Alles veranderde echter met de komst van sites waarop je vanuit je luie stoel duizenden woningen kunt bekijken.
Deze online spelers maakten het woningaanbod overzichtelijker en transparanter, maar net als bij de meeste disruptieve innovaties werd dit niet door iedereen met gejuich ontvangen. Traditionele makelaars dreigden immers minder relevant te worden. Een andere grote disruptie in de woningmarkt werd veroorzaakt door Makelaarsland, de eerste makelaar die een aantal aspecten van de verkoop online aanbod. Het bedrijf introduceerde een nieuwe formule waarin de consument meer grip en inzicht heeft tijdens het hele proces.
De makelaar van de toekomst
Oprichter Jeroen Stoop van Makelaarsland hanteerde drie speerpunten. Allereerst wilde hij dat verkopers hun eigen kracht konden inzetten tijdens het verkoopproces, door de verkoper zelf bezichtigingen te laten begeleiden. Ook moest de verkoper 24/7 op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen rondom de verkoop, zoals interesse van potentiële kopers. Dit gebeurt inmiddels via de app. Ten slotte vond hij dat de verkoper een vast tarief hoorde te betalen, in plaats van een percentage van de verkoopprijs. En dat allemaal op een transparante manier.
Met deze disruptieve werkwijze werd Makelaarsland al snel de grootste NVM-makelaar van Nederland, al ging dat niet zonder slag of stoot. Een deel van de branche verzette zich namelijk hevig tegen de nieuwkomer. Ondanks de aanvankelijke weerstand is Makelaarsland nu de grootste makelaar van Nederland. Maar waarom eigenlijk? Wat zijn de belangrijkste voordelen van dé nieuwe manier om je huis te verkopen?
Een nieuwe taakverdeling
Het grootste verschil zit ‘m in de taakverdeling. Zo verzorg je bij Makelaarsland de bezichtigingen zelf. Je plant ze in op een moment dat voor jou en de geïnteresseerde het beste uitkomt. Dat kan dus ook ’s avonds of in het weekend. En je leidt de bezichtiging in goede banen, waardoor je de afspraak een persoonlijke touch kunt geven. Bijvoorbeeld door een leuke anekdote te vertellen over de achtertuin of de zolderkamer. Of door een klein cadeautje aan geïnteresseerden mee te geven.
Deze aanpak heeft ook voordelen voor potentiële kopers, want als bewoner weet jij alles over je huis, het onderhoud en de indeling. Je bent dus ook de aangewezen persoon om er mensen rond te leiden en vragen te beantwoorden. Dit geldt niet alleen voor bezichtigingen. Als verkopende partij kun je ook prima zelf foto’s maken en een aanbiedingstekst schrijven. Je hebt dit huis immers zelf ook al eens gekocht en weet dus waarom potentiële kopers ervoor zouden kunnen kiezen.
Professionele ondersteuning
Wees trouwens niet bang dat je er alleen voorstaat als je kiest voor samen verkopen. Complexe en specialistische taken worden je totaal uit handen genomen. Denk aan de taxatie van je huis, het compleet maken van het juridische dossier én de onderhandelingen. En als je wilt, verzorgen zij de foto’s voor je. Ook bij het bepalen van de verkoopstrategie krijg je professionele ondersteuning waar nodig. Met je toegewezen makelaar kun je de verkoopverwachtingen, de vraagprijsstrategie en de inzet van promotiemiddelen als Huislijn.nl, funda, social media en buurtmailing bespreken.
Met een beetje geluk melden zich na alle promotie-inzet, die ook gewoon in het pakket zit, snel potentiële kopers voor je huis. Je hoeft de onderhandelingen niet zelf te voeren; dat doet je makelaar voor je. Zo weet je zeker dat je je meest waardevolle bezit niet tegen een te lage prijs van de hand doet. Als er een akkoord is bereikt, stellen juridisch experts van je makelaar de koopovereenkomst op. Daarin staan de afspraken over de verkoopprijs, de datum van oplevering en eventuele voorwaarden.
Iets meer zelf doen, veel minder duur
Het verkopen van je huis op een moderne manier moet bij je passen. Want hoe je het ook wendt of keert: je huis verkoopt zichzelf niet. Het vergt betrokkenheid, en de regie voor de bezichtigingen ligt bij jou. Daar staat tegenover dat deze aanpak veel minder geld kost, omdat je zelf bepaalde taken overneemt. Ook nog eens de taken die jij als verkoper het beste kan! En dat scheelt geld. Dit scheelt dus al gauw duizenden euro’s aan makelaarskosten die je bijvoorbeeld in je nieuwe woning kunt steken.
Kortom: de disruptie op de woningmarkt heeft heel positief uitgepakt voor jou als consument. Al is het alleen al omdat je nu meer keuze hebt dan vroeger en het heft in eigen hand kunt nemen.