Je huis verkopen? Laat je sociale media voor je werken!


Oké, je gaat je huis verkopen. Natuurlijk schakel je een makelaar in, maar… wist je dat je zelf ook een aantal dingen kunt doen om het verkopen van je huis een boost te geven? Een van die dingen is het slim inzetten van sociale media!

Vergeet TikTok niet

Facebook, Twitter, Instagram… ze zijn niet alleen voor het delen van je dagelijkse bezigheden of vakantiefoto’s. Maar je kunt deze platformen ook inzetten om je huis te promoten en snel potentiële kopers te bereiken. En laten we vooral TikTok niet vergeten! Ja, die korte, pakkende video’s kunnen een enorme impact hebben en een geheel nieuw publiek bereiken.

Deel de verkoopplannen van je huis

Maar… hoe begin je eraan? Stap 1, deel het nieuws op je eigen sociale media-accounts. Plaats een bericht met foto’s van je huis en vraag vrienden en familie om hetzelfde te doen. Het delen van informatie via je persoonlijke netwerk is verrassend effectief!

Je huis verkopen? Laat je sociale media voor je werken!

Volgers verkopen je huis…

Maar laten we eerlijk zijn, helaas heeft niet iedereen duizenden volgers. Gelukkig zijn er websites zoals Huislijn.nl die het gemakkelijk maken om je huis te delen met een breder publiek. Bij iedere woning staan icoontjes waarmee je direct kunt delen op bijvoorbeeld Facebook.

Lees ook:
Hoe groot mag een overkapping aan je huis zijn zonder vergunning?

Meer tips

En als je nog meer uit je sociale media wilt halen bij het verkopen van je huis, zijn hier nog een paar handige tips:

  • Maak gebruik van Instagram Stories, Facebook Live en TikTok om virtuele rondleidingen te geven door je huis. Het is een geweldige manier om potentiële kopers een kijkje te geven.
  • Gebruik relevante hashtags in je berichten, zoals #tekoop, #huisjekijken, #droomhuis, #huiskopen. Dit helpt mensen die actief op zoek zijn naar een huis om jouw berichten te vinden.
  • Maar mensen nieuwsgierig! Deel van te voren een paar mooie foto’s of een korte video om de interesse te wekken.
  • Vraag je volgers om hulp! Misschien kent iemand in je online community wel iemand die op zoek is naar een huis in jouw buurt.

Huis verkopen? Kies voor NVM, VBO of VastgoedPRO

Geschillencommissie

In Nederland kennen we drie brancheverenigingen voor makelaars: NVM, VBO en VastgoedPRO. Makelaars die bij een van deze verenigingen zijn aangesloten, voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen en gedragsregels. Dit geeft kopers en verkopers van woningen meer zekerheid.
De voordelen van een makelaar die bij een branchevereniging is aangesloten:

Betrouwbaarheid

De makelaars zijn gebonden aan een strenge beroepscode. Dit betekent dat ze integer en transparant te werk gaan.

Kennis en expertise

De aangesloten makelaars hebben een goede kennis van de woningmarkt. Ze volgen trainingen en cursussen om hun kennis op peil te houden.

Klantgerichtheid

De aangesloten makelaars zetten zich in voor de belangen van hun klanten, waarbij ze zowel de belangen van kopers als verkopers behartigen. Een belangrijke tip: de verkoopmakelaar zal in de eerste plaats de belangen van de verkopende partij behartigen, terwijl de aankoopmakelaar zich richt op de belangen van de koper.

Geschillencommissie

Mocht er onverhoopt een geschil ontstaan, dan kan er een beroep worden gedaan op de geschillencommissie van de branchevereniging.

Ronald Barends
Ronald Barends

Ronald Barends is directeur en eigenaar van Huislijn.nl. Met een miljoen bezoekers per maand neemt deze huizensite een belangrijke positie in voor zowel makelaars als huizenzoekers. Door de goede samenwerking met 2.500 makelaars biedt Huislijn.nl een overzichtelijk en actueel aanbod van koop-, nieuwbouw- en huurwoningen.

Artikelen: 190