Wooninspiratie, de laatste woontrends en tips over het kopen en verkopen van je huis!
Creativiteit bij kinderen stimuleren
Mijn zus was altijd veel creatiever dan ik. Stiekem was ik daar erg jaloers op. Het duurde jaren voordat ik erachter kwam dat ik ook heel creatief was, maar dan gewoon op een andere manier. Bij Grote Broer kunsteducatie kom je daar gelukkig al veel eerder achter.
Verschillende manier om creatief te zijn
Creativiteit komt in diverse vormen. De meest bekende zijn natuurlijk zang en dans plus tekenen en schilderen. Tegenwoordig wordt creativiteit bij kinderen op veel scholen gestimuleerd. Niet alleen door te knippen en plakken in de lessen, maar ook tijdens diverse workshops zoals de Grote Broer workshops handletteren of grime. Ook de techneuten en acrobaten kunnen hun lol op.
Creativiteit bij kinderen in de klas
Een van de leukste middagen die ik als schrijver heb mogen ervaren, is toen ik aansloot op een middag waar het klaslokaal was omgetoverd tot een ruimte die bol stond van de activiteiten die niets met een les taal of rekenen te maken had. Het begon toen ik nietsvermoedend de gang in liep. Op mijn A4-tje stond de opdracht in een paar zinnen uitgeschreven. ‘Creativiteit in de klas’, zo stond er bovenaan. Ik ging ervan uit dat het om een les handenarbeid ging, zoals ik die vroeger ook zo vaak had gevolgd. In mijn beleving was dat nog niet eens zo heel lang geleden. Ik zag mezelf nog staan met de bol wol en de veel te lange breipennen. Dat mijn creativiteit vooral zat in het aan elkaar breien van woorden, leerde ik pas zo’n twintig jaar later.
Manieren om creatief te zijn
Toen ik zachtjes op de deur van het lokaal klopte, werd mijn geklop overstemt door gegiechel en gepraat. Langzaam zette ik de deur op een kiertje en keek ik om het hoekje. Wat een gezelligheid! Groepjes kinderen waren gestructureerd bezig met een opdracht en de leiding zat voor in de klas tevreden om zich heen te kijken. Al snel werd ik opgemerkt. “Kom erin”, zo werd ik begroet. En “fijn dat je er bent”. Het was duidelijk dat de kinderen geïnstrueerd waren om mij te ontvangen en te voorzien van alle informatie die ik nodig had.
Lees ook: Rol van kunsteducatie bij schoolkeuze
Zelfverzekerder door creativiteit
De ene na de andere leerling kwam aan het tafeltje zitten waar voor mij een kop thee was neergezet. Waar het ene kind vertelde over de rust die ze kreeg bij het aandachtig bestuderen van het handletteren, vertelde de ander over de zelfverzekerdheid die hij had gekregen door in de klas te zingen voor al zijn klasgenoten. Een fanatieke vlogger interviewde het groepje dat zich bezighield met filosoferen. Het was duidelijk: tijdens deze les was van alles te leren en te beleven.
Lees ook:
Kinderen meer buiten laten spelen in de tuin?
Zo pak je het aan
Workshops, lessen, dagprojecten of schoolreisjes
Aan het einde van de dag nam de begeleiding het laatste woord en vertelde me dat er meestal gekozen werd om de focus te leggen op 1 activiteit in plaats van verschillende thema’s samen te voegen. Maar bij wijze van uitzondering en in het kader van dit interview, was er gekozen om de veelheid van keuzes te laten zien en allerlei activiteiten in één klas te tonen.
De belangrijkste lessen staan niet in boekjes
Een ding is zeker: ik vond het fantastisch om mee te maken en de kinderen hebben ook genoten. En misschien nog wel belangrijker: ze hebben geleerd om samen te werken, om te overleggen, om over angsten heen te stappen en om jezelf uit te dagen met het doen van nieuwe dingen.
En van dit soort lessen die niet in de boekjes staan, leer je misschien wel het meest en heb je bovendien de rest van je leven plezier!