Werken vanuit huis: 3 tips om je business gaande te houden

Zoals je hebt gemerkt, werken we alweer een tijdje vanuit huis. Sommige kantoren druppelen mondjesmaat weer vol, anderen blijven juist voorgoed gesloten. Of je nu webdesigner, marketeer of accountant bent; sinds we thuiswerken lopen we allemaal tegen dezelfde problemen aan. In dit artikel geven we je 3 tips om je business gaande te houden als je vanuit huis werkt. Benieuwd? Lees snel verder! 
 

1 Koetjes en kalfjes moeten kunnen

Op kantoor is een praatje snel gemaakt. Je hebt bijvoorbeeld die ene collega, met wie je altijd tegelijkertijd binnenkomt. Of die andere die je altijd spreekt bij de koffieautomaat. En dan gaat het lang niet altijd over werk.

Dat maakt ook helemaal niet uit. Gesprekken zijn goed voor de onderlinge band. Er is nu eenmaal bijna niemand die de hele dag zin heeft om over zijn werk te praten. Andere dingen mogen ook gedeeld worden! Om de business gaande te houden is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de spreekwoordelijke koetjes en kalfjes mogelijk blijven. 

Sommige organisaties hebben een intranet. Andere organisaties maken sinds kort gebruik van Teams of Slack. Welk platform je ook gebruikt, ze lenen zich allemaal uitstekend voor vrijblijvende gesprekken. Een ‘niks-moet-alles-mag-koetjes-kalfjes-koffiehoek’ is zo in het leven geroepen! 
 

2 Online vergaderen? Online tools!

thuis werken

Op veel kantoren wordt er nogal wat vergaderd. Soms lijkt het wel alsof elke poep en scheet democratisch besloten moet worden. We zijn natuurlijk een echt polderlandje. Sinds we werken vanuit huis is het alleen niet meer mogelijk om een fysieke vergaderruimte te barricaderen. Gelukkig zijn er genoeg online alternatieven.

De meeste werknemers zijn ondertussen wel bekend met de gebruikelijke communicatietools, die hierboven ook al werden aangehaald. Er is echter veel meer te koop. Kun je je de onwijs inspirerende brainstormsessies op kantoor nog herinneren? Die hoeven niet op te houden. Met tools als Miro of Mural hebben jij en al je collega’s toegang tot hetzelfde whiteboard. Met Trello, Monday of Asana kunnen jullie je planningen prachtig visueel maken. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om je eurekamomenten vanuit huis met het team te delen.
 

3 Een stukje verwachtingsmanagement toepassen

We hadden het net al even over tools waarmee je zo lekker kunt plannen, maar doen je collega’s ook echt wat ze zeggen? Dat is iets waar je nu eenmaal minder kijk op hebt als jullie allemaal thuis zitten. Het is daarom helemaal niet verkeerd om een stukje verwachtingsmanagement toe te passen. 

Mailt een collega of klant met een vraag? Pak hem direct op of mail de planning terug. Zo weet iedereen gelijk waar hij of zij aan toe is. Dit werkt ook nog eens aanstekelijk, probeer het maar eens. Je zult zien dat je collega’s en klanten het over gaan nemen. Goed voorbeeld doet goed volgen!

Dus: Of je nu webdesigner rotterdam, marketeer of accountant bent, met deze 3 tips verhef je thuiswerken tot een kunst. Aanpassen is de enige manier om je business gaan te houden.

Welke tip ga jij als eerste toepassen? 

Jordi Kuijlenburg
Jordi Kuijlenburg

Ik ben Jordi en werk bij Happy Horizon. Met plezier deel ik regelmatig artikelen over wonen op Huislijn.nl. Het platform biedt ons een uitstekende gelegenheid om mensen te bereiken die zich interesseren voor wonen, of het nu gaat om het kopen van een nieuw huis of een verbouwing. Geniet van het lezen van mijn blogs op Huislijn.nl!

Artikelen: 121