Wooninspiratie, de laatste woontrends en tips over het kopen en verkopen van je huis!
Huizenmarkt is booming, en de vastgoed stylist ook!
Foute foto’s op Funda of Huislijn.nl. Ze zijn zo gevonden. Een keuken met een aanrecht vol afwas, een bed overladen met kledingstukken, een deur die de kat al jaren zelf openmaakt met alle gevolgen van dien. Hier is duidelijk geen vastgoed stylist aan te pas gekomen.
Huizen gaan als warme broodjes. Je moet er, zeker in de Randstad, als de kippen bij zijn wil je een koopwoning in de wacht slepen. Er wordt regelmatig overboden. Maar vergis je niet, menen vastgoed stylisten “Een huis verkoopt niet zichzelf.”
Het beroep van vastgoed stylist is een hit. Meestal zijn het vrouwen die na een korte cursus tot vastgoed stylist een huis verkoopklaar komen maken. In opdracht van particulieren of via een makelaarskantoor. Ze dragen een fototoestel en een laptoptas met zich mee, zodat ze goed een voor- en een na-foto voor de opdrachtgever in beeld kunnen brengen en kunnen laten zien. Waarmee het bewijs geleverd is dat het er stukken beter uitziet en de verkoop kan beginnen.
Ze ergeren zich aan de klep van de wc die omhoog staat
Vastgoed stylisten ergeren zich rot aan verkoopfoto’s met de klep van de wc omhoog, een bloemetjes-dekbed dat rommelig op een bed ligt, rugzak van de man des huizes prominent onder de tafel of een kattenbak op een foto van een bijkeuken. Zo moet het dus niet. Wie een vastgoed stylist inhuurt, weet zich verzekerd van een woning én foto’s die de pluspunten van een huis juist naar voren halen. En dan is dat bloemetjes-dekbed vervangen door een mooie witte sprei. Strak getrokken.
Vastgoed Styliste Joke is sinds 2011 in dit vakgebied werkzaam en weer er alles van. “In die begintijd was in Engeland het stylen van woningen voor de verkoop al behoorlijk ingeburgerd. In Nederland nog helemaal niet. Tot die tijd meenden veel mensen dat een woning zichzelf wel verkoopt. Dat lijkt zo als er krapte op de markt is, maar toen de financiële crisis uitbrak, en ook de woningmarkt daar onder te lijden kreeg, werd dat een ander verhaal. En werd het vooral duidelijk dat een huis echt zichzelf niet zomaar verkoopt. Stonden de mensen er eerst nog sceptisch tegenover, uiteindelijk zagen ze dat een professional zo’n huis op een slimme en goede manier veel meer tot zijn recht liet komen. Toen ging het balletje rollen”.
Een thuis moet weer een huis worden
Het houdt onder meer in dat een ‘thuis’ weer een huis moet worden, zodat kijkers zich erin kunnen verplaatsen. Die moeten zich erin zien wonen. Bij het verkoopbaar maken van een woning moeten de pluspunten benadrukt worden. Een mooie vloer moet zichtbaar zijn, een ruime kamer moet ook echt ruim voelen. En dus niet vol staan met heel veel spullen waar een koper niets bij te zoeken heeft. Persoonlijke spullen gaan uit het zicht.
In de meeste gevallen is er eerst een gratis adviesgesprek, waarna de verkoper de opdracht geeft de woning ‘te herschikken’. Of dat mensen veel geld kost? Meestal ben je met een paar honderd euro klaar en mag je er vanuit gaan dat je huis beter en sneller verkoopt. Je kunt het ook niet doen en uiteindelijk, als je huis niet snel genoeg verkoopt, de verkoopprijs verlagen. “Als je 25000 euro moet zakken in prijs, had je toch beter die 300 euro voor de styling kunnen investeren. Een simpele rekensom,” zo meent Joke.
Volgens de stylist zijn mensen visueel ingesteld. “Als het plaatje op Funda of Huislijn.nl niet klopt, niet aanspreekt, ben je ze kwijt. Als je niet op de foto ziet wat een woning te bieden heeft, zit je ernaast. Je moet je huis met zorg in de markt zetten.”