Wooninspiratie, de laatste woontrends en tips over het kopen en verkopen van je huis!
De Open Huizen Dag: jippie of blèh
In wie herken jij je?
Ik doe dat niet hoor, de hele ochtend thuis zitten wachten totdat er iemand komt. Zo’n Open Huizen Dag is niks voor mij. Als ze willen komen kijken, maken ze maar een afspraak met de makelaar.
of
Fantastisch, de Open Huizen Dag. Echt een makkelijke manier voor kijkers om langs te komen. Hopelijk komen er veel, zodat het mijn verkoopprijs opdrijft.
Laat ik je even meenemen naar hoe zo’n zaterdagochtend er ongeveer uitziet: Je ruimt nog wat laatste dingen op, legt nog wat boeken recht en zit een hele ochtend klaar om mensen te ontvangen. Je leest wat, je maakt een puzzel, drinkt nog een kop koffie en je wacht. Je weet nooit zeker òf er iemand komt en hoe laat die dan komt. Is het dan toch zinvol om mee te doen?
De 4 meest gestelde vragen
Zaterdag 6 oktober is de Nationale Open Huizen dag, in dit artikel loods ik je door de 4 meest gestelde vragen over de Open Huizen Dag. Zodat jij zelf weloverwogen kunt beslissen of je mee wilt doen. Of juist niet. Kijk vooral ook even bij de punten A en B met waardevolle tips over wat te doen na de Open Huizen Dag. En bij de P.S. krijg je van mij een cadeau.
Vraag 1) Is mijn huis wel geschikt om mee te doen?
Zolang je koopwoning in Nederland staat, is het enige antwoord hierop: JA!
Ik heb nog nooit woningen of appartementen gezien die niet geschikt zijn om deel te nemen. Het werkt voor:
- Alle prijsklassen;
- Alle locaties;
- Elk type huis.
De drempel om te komen kijken is op een Open Huizen Dag (OHD) laag. Er zijn heel veel kijkers die ‘ik zit niet op een schopstoel’ als excuus gebruiken om niet te gaan verhuizen. En dat terwijl ze eigenlijk wel willen. Maar ze willen geen verwachting scheppen bij een verkoper en plannen daarom geen bezichtiging bij een makelaar in. Omdat bij een OHD de deur toch al open staat, is dat voor hen een goede gelegenheid om te gaan. Je bereikt dus een grotere groep kijkers en daar gaat het om.
Feit is dat de Open Huizen Dag inmiddels sinds jaar en dag bestaat en zijn bestaansrecht heeft bewezen: er worden aanzienlijk meer huizen verkocht na zo’n dag.
Vraag 2) Wat doet de makelaar op zo’n dag?
Niet veel in alle eerlijkheid. Hij kan niet bij alle huizen tegelijk aanwezig zijn en de bezichtigingen doe je dus als verkoper zelf. Als het goed is, is de makelaar wel telefonisch bereikbaar. En als hij het echt goed doet, komt hij ook even bij je kijken hoe het gaat.
Vraag 3) Wat zijn de kosten om deel te nemen?
De kosten liggen gemiddeld genomen tussen de € 0,- en € 250,-. Voordat je een makelaar in de arm neemt, is het dus ook goed om te vragen naar dit soort kosten.
Vraag 4) Wat krijg ik daarvoor?
Wat je minimaal moet krijgen, is:
- De vermelding op internet dat je woning meedoet.
- Een bord of poster ‘Open Huis’ voor op je tuin/raambord.
Wat je extra zou moeten krijgen, is:
- Een vermelding op Social Media.
- Een pen en inschrijfformulier zodat de kijkers hun gegevens achter kunnen laten.
- Brochures om mee te geven.
Wat helemaal leuk is als je krijgt, is:
- Iets lekkers voor de kijkers.
- Een bosje bloemen voor extra sfeer.
- De do’s en dont’s van een bezichtiging. Oftewel: uitleg over hoe je de kijkers het beste kunt benaderen, hoe je een rondleiding verzorgt en hoe je je huis zo optimaal mogelijk presenteert tijdens een bezichtiging.
- Een telefoontje van de makelaar gedurende de dag om te vragen hoe het gaat. Bij voorkeur natuurlijk komt de makelaar bij je langs.
En wat gebeurt er als de Open Huizen Dag voorbij is?
JA! Er zijn kijkers geweest, wat nu?
Nu komt het erop aan dat de makelaar in actie komt. En snel. Het ijzer moet gesmeden worden als het heet is. In de week volgend op de OHD moeten de kijkers dus worden gebeld. Het klinkt heel erg logisch, maar ik wil ze niet de kost geven bij wie dit niet wordt gedaan. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van wat de kijkers van je huis vonden. Wat vonden ze leuk en wat vonden ze juist minder leuk. Welke redenen noemden ze om wel of niet met je huis door te gaan. Hier kun je dan in je verdere verkooptraject op inspelen.
NEE! Er is niemand geweest, wat nu?
De enige reden om mee te doen aan de OHD is dat je kijkers wilt. Het is dan natuurlijk enorm balen als er niemand is geweest. Nu is het van belang om nog eens goed te kijken naar de voorbereiding:
- Is de woning geruime tijd van tevoren aangemeld zodat mensen wisten dat ze konden komen? Minimaal een week of 2 voor de OHD moet bekend zijn dat de woning deelneemt. Veel mensen plannen een route van huizen die ze willen zien.
- Was de presentatie op Huislijn.nl wel duidelijk en uitnodigend genoeg? Dit is natuurlijk superbelangrijk. Jouw presentatie moet kijkers van achter de computer naar binnen trekken.
- Waren er omgevingsfactoren die het bezoek aan jouw huis minder interessant maakte? Misschien was er bij jou in de buurt een evenement dat de aandacht van jouw Open Huis afleidde.
Hoe dan ook: niet getreurd, het is altijd goed dat je huis extra onder de aandacht is geweest. Nooit geschoten is altijd mis.
Ik wens je veel succes en ik wens je een goede OHD!
Open Huis, doe mee!
Vraag je makelaar om je huis aan te melden als Open Huis op Huislijn.nl. Heb je vragen dan kan je altijd een mail sturen naar info@huislijn.nl. Met een miljoen bezoeken per maand mag jouw huis natuurlijk niet ontbreken. Ga je je huis verkopen vraag dan altijd je makelaar om je huis ook op Huislijn.nl te plaatsen.