Diversen

Rust in de slaapkamer creëren

Niet iedereen haalt de 8 uur slaap die een mens gemiddeld per nacht nodig heeft. Niet alleen omdat we erg druk zijn, maar ook omdat de slaapkamer de afgelopen jaren steeds meer een ruimte is geworden die multifunctioneel wordt gebruikt. Wil jij (weer) een goede nachtrust, dan hierbij wat tips om rust in de slaapkamer te krijgen.

 

Rust in de slaapkamer creëren

 

Zo weinig mogelijk elektronische media

Lekker in bed tv kijken, nog snel voor het slapen gaan op je mobiel een spelletje spelen of op de iPad je mail checken. Klinkt bekend? Wist je al dat uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van elektronische media (televisie, computer, iPad, e-reader of telefoon) voor het slapengaan je nachtrust ernstig verstoren? Van nature wordt de mens bij zonsondergang slaperig, maar het felle licht van de apparaten zorgt ervoor dat je brein juist wordt gestimuleerd.

 

Een goed matras en hoofdkussen, en fijn beddengoed

Het bed is eigenlijk wel het meest belangrijke onderdeel van je slaapkamer, aangezien je hierin de hele nacht doorbrengt. Beddengoed van natuurlijke materialen zoals katoen en bamboe zorgen voor een goede ventilatie maar houden je lichaam ook warm. Goede ondersteuning van een matras en hoofdkussen zorgt ervoor dat je lichaam kan uitrusten en voorkomt lichamelijke klachten. Goed advies op basis van je slaaphouding (rug, zij of buik), gewicht, gevoelstemperatuur, eventuele specifieke slaapproblemen en natuurlijk je persoonlijke voorkeur voor hardheid en materiaal zijn aan te raden om de juiste matrassen te kiezen. Hiervoor kun je ook eventueel een online matras test doen.

 

De invloed van kleuren in de slaapkamer

Niet zo heel gek dat je, om een rustgevend gevoel in de slaapkamer te krijgen, ook rustige kleuren moet gebruiken. Kleuren die een positief effect hebben op de nachtrust zijn blauw, groen en geel. Mensen die voor een van deze kleuren hebben gekozen, slapen over het algemeen langer en rustiger. De kleuren rood en paars zorgen juist voor een onrustige en kortere slaap. Naast de kleur zelf helpt het ook om de overheersende kleur vaker terug te laten komen, of in ieder geval kleuren in dezelfde tonen. Veel verschillende kleuren zorgen immers voor een drukke oogopslag. Zo kun je niet alleen de muren sauzen, maar de gekozen kleur ook terug laten komen in meubels of accessoires.

 

Opgeruimd staat netjes

Rondslingerende spullen in de slaapkamer geven een onrustig gevoel, en een chaotische aanblik komt de nachtrust dan ook niet ten goede. Zorg daarom voor voldoende opbergruimte voor schone kleding, gooi vuile was direct in de wasmand en berg andere overbodige zaken op.

 

Een comfortabele qua licht, geluid en temperatuur

Een slaapkamer moet echt je eigen domein zijn, waarin je je fysiek en mentaal tot rust komt. Zaken die erg van invloed zijn op je bioritme zijn licht, geluid en temperatuur. De beste nachtrust krijg je namelijk in een stille, donkere en koele slaapkamer. Is de slaapkamer aan een drukke straat gelegen, kijk dan of je naar een rustig gelegen slaapkamer kan verhuizen. Is dit niet mogelijk of zijn er andere geluiden waar je last van hebt, dan kun je ook oordopjes aanschaffen. Verduisterende gordijnen houden licht van buiten tegen, terwijl je lichtbronnen binnen zoals lampjes op stekkerdozen, op stand-by staande apparaten en de wekker beter kan bedekken. De ideale temperatuur om te slapen ligt tussen de 16 en 20 ˚C.

Screens of zonneschermen voorkomen dat je slaapkamer overdag warm wordt door zonlicht, en een airco of ventilator zorgen voor koele lucht (en helpen tegen muggen).

 

 

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By Danny Bijl
Load More In Diversen

Facebook Comments

Check Also

7 tips om je tuin een upgrade te geven

Heb je een huis met een tuin? Dan ...

Over Huislijn.nl

Werkt met 2.500 makelaars samen
Toont actueel en up to date woonaanbod
Meer dan 100.000 unieke huizen
1 miljoen bezoeken per maand

Huislijn op Facebook