Je bent het niet eens met je makelaar

Voor het verkopen van je huis heb je een makelaar ingeschakeld, in deze persoon heb je veel vertrouwen. Dat moet immers wel, samen verkopen jullie de woning. De makelaar heeft de sleutel van je huis, maakt een inschatting of kopers betrouwbaar zijn, voert de gesprekken tijdens de onderhandelingen en zet alles juridisch op papier. Daarbij verwacht je een snelle, dergelijke en effectieve afhandeling. Iemand die kopers afgeschrikt of misschien jullie belangen niet (juist) behartigt, daar zit je niet op te wachten.

 

Emotie loopt hoog op

Maar wat nu als je tijdens of na het verkoopproces toch niet tevreden bent over de dienstverlening? In eerste instantie probeer je er natuurlijk samen uit te komen. Soms is dat echter lastig. De praktijk leert dat de makelaar en de opdrachtgever soms een ander beeld hebben over de geleverde kwaliteit. Vooral omdat je elkaar zo goed hebt leren kennen in het verkoopproces kan daarbij de emotie soms hoger dan normaal oplopen. De informele communicatie wordt dan een valkuil in plaats van een voordeel.

 

Is je makelaar aangesloten?

Heb je een makelaar die aangesloten is bij een beroeps- of branche organisatie, zoals een VastgoedPRO makelaar, dan heb je altijd de mogelijkheid om het geschil te laten beslechten door de Geschillen Commissie in Den Haag (www.degeschillencommissie.nl). Dit is een door de overheid erkende organisatie die voor meer dan 50 branches onafhankelijk geschillen beslecht. Is dat niet ingewikkeld? Nee, dat valt gelukkig erg mee.

 

Over het algemene worden hier de klachten behandeld waarbij de verkoper de makelaarskosten niet (geheel) wil betalen of als je deze kosten alsnog retour wilt krijgen als je al betaald hebt.

 

De Geschillen Commissie

Hoe gaat dat in de praktijk? Via een digitaal formulier meld je de klacht aan bij de Geschillen Commissie. Dit kost € 77,50, maar dat krijg je terug als je klacht geheel of gedeeltelijk terecht is. Als het dispuut gaat om een nog openstaande rekening dan dien je het geld ook te storten op de derdenrekening van de commissie. Is de rekening al betaald, dan staat de beroeps- of brancheorganisatie garant dat je het geld retour krijgt als de uitspraak in jouw voordeel is.

 

Na ontvangst van alle bedragen wordt er door de commissie een zitting gepland. De commissie bestaat uit onafhankelijke leden (meestal een rechter en juristen) en een deskundige.
Tijdens de zitting krijgen beide partijen de gelegenheid om hun kant van het verhaal te doen. Tijdens de zitting is er ook de mogelijkheid om nog onderling te schikken.

Lukt dat niet dan doet de commissie een uitspraak. Deze uitspraak is bindend en beide partijen dienen zich daaraan te houden. Doordat alle gelden bij de commissie zijn gestort dan wel gedekt zijn door de beroeps- en brancheorganisatie weten alle partijen dat er niet na de zitting nog een eindeloos getouwtrek om de financiële afwikkeling komt.

 

Natuurlijk verwacht je niet dat je met jouw makelaar, die je zorgvuldig hebt uitgekozen, in de problemen komt. Maar een huis verkopen gaat met heel veel emotie gepaard, een beetje ratio toevoegen in het proces kan dan nooit kwaad. Cruciaal is uiteraard wel om een makelaar te kiezen die aangesloten is bij een beroeps- of brancheorganisatie zoals VastgoedPRO.

 

Standaard afbeelding
Rob Overduin
Rob Overduin schrijft regelmatig een column voor de nieuwsbrief van Huislijn.nl. Met zijn achtergrond als makelaar en sinds 2011 als Operationeel Manager van VastgoedPRO weet hij op een boeiende wijze zaken aan de kaak te stellen die belangrijk zijn voor consumenten die een woning gaan (ver)kopen of (ver)huren. VastgoedPRO is een beroepsvereniging voor vastgoed professionals waaronder vooral makelaars en taxateurs. Bij de vereniging zijn circa 800 leden aangesloten die werkzaam zijn als makelaar, taxateur of adviseur op het gebied van vastgoed.
Artikelen: 39