verkooptekst over je huis…Maar kopers lezen niet…

Een verkooptekst over je huis is belangrijk. Maar kopers lezen toch niet, maar wat als ze het wel doen? Bijvoorbeeld omdat ze na te zien van de foto’s al een beetje verliefd worden op jouw huis? Dan ontstaat er opeens een enorme ‘informatiehonger’. Dan willen potentiële kopers ‘opeens’ alles weten over je huis. Dan willen ze ook jouw verkooptekst lezen.

 

Vandaar dat het belangrijk is een verkooptekst te hebben die geïnteresseerden nog verder over de streep trekken om een afspraak voor een bezichtiging te plannen. Daar kun je die elementen benoemen die niet te zien zijn op de foto’s maar die jouw koophuis wel extra aantrekkelijk maken.

 

Een goede verkooptekst bestaat uit minimaal de volgende onderdelen.

  1. Een slogan

    Dat is de eerste zin. Geef een korte en krachtige omschrijving van je huis, waarin je het aantrekkelijkste kenmerk benoemt. Maak ‘m vet of gebruik hoofdletters om deze slogan te benadrukken.

  2. Wervende eerste alinea

    In de eerste alinea zoom je in op de positieve kenmerken van je huis. Je beschrijft wat er zo bijzonder is aan jouw huis en de ligging. Wat ‘m onderscheidt van de concurrentie. Denk aan het type en of karakter van je woning. De speciale elementen zoals open haard en zonnige tuin, de ligging van je woning, de kenmerken van je buurt en het afwerkingsniveau, etc.

  3. Duidelijke beschrijving per verdieping

    Vervolgens geef je een duidelijke beschrijving per verdieping. Geef aan welke ruimtes zich daar bevinden in de volgorde zoals ook een bezichtiging zou plaats vinden.

  4. Opsomming van de (technische) bijzonderheden

    Geef daarna een opsomming (gebruik opsommingstekens!) van de bijzondere kenmerken die je hiervoor nog niet hebt benoemd. Je kunt denken aan die nieuwe cv-ketel, kunststof kozijnen, etc.

  5. Afsluitende alinea

    Leg hier nog even kort en krachtig uit voor wie je woning interessant is. En waarom het echt de moeite waard is om jouw huis te komen bezichtigen.
    Vertel ook wat ze moeten doen om een bezichtiging aan te vragen. Moeten kopers bellen naar de makelaar of op een on-line knop drukken? Geef aan hoe ze een afspraak kunnen maken. Doe je mee aan Open Huis? Nodig ze hiervoor uit!

Tenslotte

Houdt het kort en krachtig. Gebruik geen ellenlange zinnen. Overdrijf en lieg niet, maar focus op de pluspunten!

 

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20