Is verkoopstyling in een overspannen woningmarkt overbodig?

“Mijn huis is in deze overspannen woningmarkt toch zo verkocht, dan heb ik toch helemaal geen verkoopstyling meer nodig?” Deze vraag wordt mij de laatste tijd vaak gesteld. Zowel door consumenten als makelaars. Maar ook mijn cursisten vragen zich regelmatig af of hun vak binnenkort niet overbodig is.

 

Hogere verkoopprijs

Mijn cursisten kan ik geruststellen. De woningmarkt is enorm aangetrokken. Er worden veel huizen verkocht, voldoende werk dus. Aan verkopers leg ik uit dat juist nu verkoopstyling hen veel rendement kan opleveren. Niet zozeer in een snellere verkooptijd maar wel in een hogere verkoopprijs.

Vroeger, en dan heb ik het over ruim 10 jaar geleden, toen werden lang niet alle woningen online gepresenteerd op internet. En als ze dan al op internet stonden dan was een serie van 10 foto’s al heel wat. Makelaars wilden online niet alles prijsgeven over een woning. Zo probeerden ze kopers nieuwsgierig te maken en de aanvraag voor bezichtigingen te vergroten. Verkoopstyling werd slechts af en toe toegepast en voornamelijk bij woningen die moeilijk verkoopbaar waren.

Die tijden zijn veranderd. Gelukkig, ten gunste van mijn vak!

Nu begint de verkoop van een woning op internet. Dat is de plek waar potentiële kopers op zoek gaan naar hun droomhuis. Tegenwoordig worden kijkers daar getrakteerd op prachtige woningpresentaties. De kwaliteit hiervan wordt met de dag beter. Een fotoreportage bestaat uit minimaal 25 foto’s. Aangevuld met een full colour plattegrond in 2D en 3D. Ook 360º-foto’s, waarin je alle hoeken van de kamers kunt zien, zijn populair. En video geven je in feite een online tour door de woning.

Het is dus niet zo vreemd dat potentiële kopers hieraan gewend zijn geraakt. Waardoor ze zelfs online niet door slordig gepresenteerde woningen heen kunnen kijken. Alleen woningen die hen een goed gevoel geven, zullen ze selecteren voor een bezichtiging. Verkoopstyling is de basis voor zo’n aantrekkelijke online woningpresentatie. Foto’s en video’s kunnen nog zo professioneel gemaakt worden, zonder verkoopstyling zal het resultaat nooit optimaal zijn.

Ik merk ook dat verkoopmakelaars steeds meer woningen proberen te verkopen zonder ze op internet te plaatsen. Dat ze aangeven al verschillende kopers op het oog te hebben. Maar waarom zou jij je huis niet op internet te koop zetten? Het bereik van woningsites is toch veel groter dan van een makelaar alleen? Hoe meer kijkers, des te hoger de verkoopprijs, toch?

Mijn antwoord op de vraag “is verkoopstyling in een overspannen woningmarkt overbodig?” is dus volmondig nee. Juist nu kan investeren in verkoopstyling je heel veel winst opleveren!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20