3x een verpletterende 1e indruk!

Het is vreselijk. Gelukkig heb ik het zelf maar een paar keer hoeven te doen, omdat ik al 19 jaar zelfstanding ondernemer ben. Solliciteren…

Als je gaat solliciteren weet je dat die eerste paar secondes cruciaal zijn. In die eerste paar secondes wordt direct al een beeld van je gemaakt. Op basis van je uiterlijk, je lichaamshouding, oogcontact, temperatuur van je hand, etc. Zonder dat je bij wijze van spreken nog iets hebt verteld over je ervaring en je geschiktheid voor de betreffende functie.

Bovenstaande is vergelijkbaar met de eerste indruk die jouw huis op potentiële kopers maakt. Ook dan zijn die eerste paar tellen zo beslissend in het verdere verloop van het verkoopproces van je huis.

Maar wanneer en waar vindt die eerste indruk van jouw huis op kopers plaats?

 

De allereerste kennismaking met jouw huis vindt op internet plaats

In meer dan 90% van de gevallen zullen kopers op internet hun droomhuis voor het eerst zien. En de nadruk ligt hier op zien. Internet is een snel en visueel medium. Daarom is de hoofdfoto van je woning zo belangrijk. Die foto zal kijkers moeten verleiden door te klikken naar de rest van de presentatie. Verleid die niet, dan klikken ze snel verder.

 

Hoe kun je met de hoofdfoto van je huis een indruk op kopers maken?

Een passend recept kan ik je helaas niet geven, omdat ieder huis weer anders is. Ingrediënten waarmee je de aantrekkelijkheid van de hoofdfoto wel kunt vergroten, zijn onder andere:

  • mooi zonnig weer; omdat de zon kleur geeft aan je huis, dat maakt kijkers ook vrolijk
  • foto-standpunt; sommige huizen zijn extra aantrekkelijk wanneer ze van een hoger standpunt worden genomen omdat je dan beter zicht hebt op de vrije ligging van de woning
  • goed zicht op de voorgevel, zodat kopers meteen een helder beeld van de woning hebben
  • nette voorgevel en tuin; een verzorgde indruk is cruciaal voor de aantrekkelijkheid van een huis

 

De buitenkant

Maar dan ben je er nog niet. Kopers die geïnteresseerd zijn, zullen voordat ze je huis komen bezichtigingen, eerst nog even langs lopen of rijden. Gewoon om even te checken hoe de ligging van het huis is en of het beeld klopt met de presentatie op bijvoorbeeld Huislijn.nl.

 

Zorg daarom gedurende de gehele verkoopperiode dat je woning ook aan de buitenkant en je (voor)tuin er netjes en verzorgd uitzien. Houd je raambekleding open, zodat kopers al een beetje naar binnen kunnen gluren. Dat vinden ze fijn 😉

 

Jouw entree

Tenslotte komen potentiële kopers langs voor een bezichtiging. Veelal is de hal de eerste ruimte die ze zullen betreden. Daar nemen ze met al hun zintuigen je woning waar. Ook in die eerste paar secondes vormen ze onbewust een beeld over de rest van jouw woning. Dat doen ze op basis van geur, temperatuur, kleurgebruik, inrichting, geluid, etc.

 

Omdat een negatieve impressie moeilijker te corrigeren is dan een positieve, is het zo belangrijk ook aan de hal, hoewel dat in de meeste gevallen niet de mooiste ruimte is van je huis, heel veel aandacht te schenken. Zorg dat daar geen vieze geurtjes hangen, geen rommel ligt, lekker licht en ruim is en een goede doorgang mogelijk is naar de rest van je huis.

 

Wil je snel en voor de beste prijs je huis verkopen? Dan is het dus belangrijk om aandacht te schenken aan zowel de hoofdfoto op internet, aan je voorgevel en tuin, als aan je hal in je huis!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20