5 manieren om je on-line woningpresentatie te verpesten

Omdat je van fouten kunt leren, is het handig om te weten wat de meest gemaakte fouten zijn bij een on-line woningpresentatie.

Het verkopen van je huis begint namelijk op internet via woningsites. Daar vindt de (gouden) eerste indruk van jouw koopwoning plaats en dáár zal je kijkers moeten verleiden snel de telefoon te pakken voor een afspraak voor een bezichtiging.

Als jouw on-line presentatie niet aantrekkelijk is, is de kans groot dat er geen tot nauwelijks bezichtigingen plaats vinden. Of je moet je woning dusdanig scherp geprijsd hebben dat de presentatie niet veel meer uitmaakt. Maar ik ga ervan uit dat jij wel graag de beste prijs voor jouw huis wilt krijgen.

Trap daarom niet in onderstaande valkuilen!

1. Zelf foto’s van je woning maken

Deze fout staat stipt op nummer 1. Het lijkt misschien zo makkelijk om zelf foto’s van je woning te maken. Iedereen heeft tegenwoordig wel een goede digitale camera, waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Maar vergelijk zelfgemaakte foto’s eens met professionele. Dan zie je zo het verschil!

Een woning gefotografeerd door een professionele fotograaf ziet er veel ‘strakker’ uit. Dat heeft alles te maken met de juiste (groothoek)lens, belichting, compositie en nabewerking. Ook al is jouw huis nog zo strak ingericht, op amateur-foto’s zal jouw huis nooit ‘smoelen’.


2. Te weinig foto’s van je huis

Denk niet dat weinig foto’s de nieuwsgierigheid van kijkers zal opwekken. Als jij een woning hebt met 4 slaapkamers. Dan willen kijkers op internet ook echt die 4 slaapkamers zien. Als je niet alle kamers van jouw huis laat zien op foto’s dan wekt dat achterdocht bij kijkers op in plaats van nieuwsgierigheid.

Voor een doorsnee woning met 3 tot 4 slaapkamers adviseer ik minimaal 20 foto’s. Heb jij een groter huis, vrijstaand, met veel authentieke details of een mooie grote tuin? Dan is het zeker de moeite waard een fotoreportage van 30-40 foto’s te laten maken. Beter te veel dan te weinig!

 

3. Geen plattegrond

Ook al heb je nog zulke mooie foto’s van je huis, zonder plattegrond krijgt een kijker op internet nog geen goed idee over hoe groot het huis werkelijk is. Hoe de verschillende ruimtes ten opzichte van elkaar liggen en wat de afmetingen van alle kamers zijn.

Een plattegrond is daarom een must. Heel mooi en super duidelijk is een 3D-plattegrond van een plattegrond waarin zelfs meubels zijn ingetekend.

 

4. Te weinig / te veel tekst

Internet is een visueel medium, dus de meeste kijkers zullen eerst alle foto’s van je huis bekijken. Als die aantrekkelijk genoeg zijn dan pas gaan ze jouw verkooptekst lezen. Het is belangrijk dat die tekst volledig, bondig en goed leesbaar is.

Je kunt best de pluspunten aansterken, maar houd het eerlijk en informatief. Zorg dat je die zaken, die op de plattegrond en foto’s niet zichtbaar zijn, goed beschrijft. Bijvoorbeeld het merk van je luxe keuken, kindvriendelijke buurt, type verwarmingsketel, ligging t.o.v. winkels, sportvereniging, park, zorginstellingen etc..

 

5. Woning is nog niet verkoop-klaar

Haastige spoed is zelden goed. Pas als jouw huis helemaal tip-top in orde is voor de verkoop, dan pas ben je klaar om de presentatie voor internet te (laten) maken. Investeren in een verkoopstyliste lijkt misschien overbodig, maar deze investering verdien je vaak makkelijk terug met een hogere verkoopprijs of een snellere verkoop. Vraag je makelaar ook naar de mogelijkheden, hij of zij adviseert je hier graag over.

Een verkoopstyliste bekijkt jouw huis objectief en professioneel. Zij ziet in één oogopslag hoe jij van jouw thuis een super aantrekkelijk huis voor een grote doelgroep maakt. Hoe fraaier jouw huis wordt gepresenteerd (in het echt en on-line), des te meer kijkers je trekt!

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20