Ook jij kunt je huis snel verkopen!

Als huiseigenaar wil je natuurlijk snel en voor de beste prijs je huis verkopen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat de verkoop van jouw huis snel en soepel verloopt?

 

Presenteren doet begeren

 

Verkopen begint op internet.
Daar vindt de eerste indruk van jouw huis bij potentiële kopers plaats. Dat is de plek waar jij kopers kunt verleiden je huis in het echt te komen bezichtigen. De presentatie van jouw huis op internet is daarom van cruciaal belang voor een snelle verkoop.

 

Je huis voor de verkoop pico-bello in order maken is een grote klus.
Vaak zal het je meer tijd kosten dan je had verwacht. Ook al was je huis voor de verkoop al keurig netjes op orde. Op het moment dat je begint met schoonmaken, opknappen en opruimen, blijkt dat toch veel meer tijd te kosten dan je had gepland.

 

Wil je snel verkopen?
Sla deze voorbereidingsfase dan niet over, maar voer
m zorgvuldig uit.
Daar kun je beter wat extra tijd en energie voor uittrekken. Die tijd verdien je met een snelle verkoop dubbel en dwars terug. Laat de woningfotograaf pas komen als jouw huis en tuin er klaar voor zijn. En maak het jezelf niet te makkelijk door met onderstaande excuses aan te komen.

 

 

3 excuses die de verkoop van je huis belemmeren

 

  1. Kopers moeten wel kunnen zien dat er geleefd wordt in mijn huis
    Hierop kan ik kort en krachtig antwoorden: “Dat zien ze toch wel”. Een woning kan wat mij betreft niet opgeruimd genoeg zijn. Als jij je huis zo presenteert, dat het voor jouw gevoel bijna een toonzaal is, dan zit je op het goede spoor! Kopers verleid je niet met jouw ‘leven’. Zij willen zich kunnen voorstellen hoe jouw huis hun thuis kan worden.Bijvoorbeeld de slaapkamer: Alleen een schoon dekbed is niet voldoende om die aantrekkelijk te maken. Neem een hotelkamer als voorbeeld. Die is meestal heel uitnodigend. Daar krijg je niet meteen het idee dat de nacht daarvoor iemand anders in het bed heeft geslapen. Zorg dat kijkers datzelfde gevoel in jouw slaapkamer krijgen. Dat ze bijna het idee krijgen dat zij zo in jouw huis kunnen blijven slapen.

 

  1. Mijn huis wordt sfeerloos zonder al mijn fotolijstjes”
    Dat hoeft helemaal niet. Met ‘onpersoonlijke’ wandaccessoires kan een woning ook heel aantrekkelijk worden gepresenteerd. Kun je dat niet zelf, dan kan je daar altijd een verkoopstylist voor inschakelen. Foto’s van jou en je familie maken het voor potentiële kopers veel moeilijker zich voor te stellen dat jouw huis van hen kan zijn.Dit excuus heeft vaak te maken met het feit dat je nog geen afscheid hebt genomen van je huis. Het is lastig om persoonlijke spullen alvast in te pakken voor de verhuizing als je er nog woont. Maar dat is wel de enige manier om van jouw thuis een aantrekkelijk huis te maken voor potentiële kopers. Pak fotolijstjes, verzamelingen en spullen die je de komende maanden niet echt nodig hebt alvast in. Troost je met de gedachte dat ze straks in je nieuwe huis weer overal kunnen plaatsen waar jij dat graag wilt.
    1. We knappen ons huis niet op, want kopers veranderen het toch weer”
      Misschien, maar kopers zijn nooit gecharmeerd van achterstallig onderhoud. Kant-en-klare huizen die piekfijn in orde zijn, worden veel sneller verkocht dan woningen waar nog veel aan gedaan moet worden.Heb je een verouderde badkamer waarvan je denkt dat kopers die meteen zullen vernieuwen, dan heb je drie opties.

 

          • Je kunt er voor kiezen om de oude badkamer zo te laten. Dan is het slim om via een digitale restyling aan potentiële kopers te laten zien hoe een nieuwe badkamer eruit zou kunnen zien. Mooie plaatjes spreken meer tot de verbeelding dan wanneer je alleen maar een foto van je oude badkamer op internet zet.

 

          • Je kunt de oude badkamer opfrissen. Felgekleurde wandtegels kun je wit schilderen. Voegen kun je opfrissen en defect sanitair kun je snel (laten) vervangen. Een iets duurdere oplossing, maar wellicht voldoende om kopers te laten zien dat ze niet meteen hoeven te investeren in een nieuwe badkamer.

 

        • Je kunt een nieuwe badkamer plaatsen. Maak dan wel van te voren het rekensommetje. Levert de investering in een nieuwe badkamer je een hogere vraagprijs op? Wordt je woning hierdoor extra aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie? Zo ja, dan kan het plaatsen van een (neutrale moderne) badkamer slim zijn.digitale restyling van oude badkamer

 

Investeren in een aantrekkelijk presentatie van je huis zorgt er uiteindelijk voor dat je je huis sneller verkoopt. Uiteindelijk bespaart je dat veel geld, omdat je de verkoopprijs niet hoeft te verlagen, en stress vanwege slapeloze nachten omdat je geen kijkers trekt!

 

Liesbeth Oldeman
Liesbeth Oldeman

ir. Liesbeth Oldeman is expert in woningpresentaties en Keurmerkstylist Vastgoed. Met haar bedrijf LO studio helpt zij huiseigenaren en makelaars met verkoopstyling en woningfotografie.

Daarnaast is zij docent bij de Vastgoedstyling Opleiding waar zij startende en ervaren verkoopstylisten opleidt tot specialisten in woningpresentatie.

Artikelen: 20